Jocuri de exterior din copilărie
Ø 9 Pietre:
– număr jucători: minim 4;
– materiale necesare: minge și 9 pietre;
– regulile jocului: jocul începe prin căutarea a 9 pietre cât mai plate, de dimensiuni diferite, care vor fi poziționate una peste alta, în forma unei piramde; jucătorii se împart în două echipe ; prima echipă trebuie să dărâme cele 9 pietre cu o minge și apoi să fugă deoarece cea de a 2-a echipă trebuie să i-a mingea cu care au fost dărâmate cele 9 pietre și să fugă după prima echipă în încercarea de a-i lovi cu mingea; scopul final era ca prima echipă să ajungă să pună din nou pietrele una peste alta, fără să fie scoși din joc (adică loviți cu mingea) de către echipa adversă;
– scopul jocului: poziționarea celor 9 pietre una peste alta, în forma unei piramide;
– avantaj: dezvoltă precizia mișcărilor si îmbunătățește viteza.
Ø Măgarul între oi:
– număr jucători: minim 4;
– materiale necesare: minge;
– regulile jocului: jucătorii aleg între ei cine va fi măgarul și cine vor fi oile; este nevoie de un singur jucător care va fi măgarul, iar ceilalți jucători vor fi oile; cu cât sunt mai mulți jucători cu atât jocul devine mai dificil pentru măgar deoarece acesta va trebui să prindă mingea care se pasează de la o oaie la alta; practic jucătorul care interpretează rolul măgărușului va trebui să alerge și să prindă mingea care este dată rapid de la o oaie la alta;
– scopul jocului: măgarul să prindă mingea de la oi;
– avantaj: îmbunătățește viteza.
Ø Țările:
– număr jucători: minim 5;
– materiale necesare: cretă, minge;
– regulile jocului: se desenează cu creta pe asfalt un cerc care se împarte în atâtea părți câți jucători participă la joc; în fiecare parte de semicerc se scrie cu creta numele câte unei țări; fiecare jucător își alege câte o țară și se poziționează în partea de cerc corespunzătoare; unul din jucători va sta în mijloc, va lua mingea și va striga ”la putere, la putere, să mănânce un coș cu mere…. și rostețte numele unei țări” și aruncă mingea în sus; dacă era țara pe care ai ales-o trebuia să prinzi mingea și să rămâi pe loc; între timp ceilalți jucători fugeau până când se auzea cuvântul ”stop”; îți alegeai un jucător pe care doreai să îl lovești cu mingea, aveai voie să faci spre el 3 pași și aruncai cu mingea spre el; dacă îl nimereai, jucătorul ieșea din joc; dacă nu reușeai să îl nimerești, jucătorul care nu a fost nimerit lua o bucată din țara celui care a aruncat după el;
– scopul jocului: nimerirea cu mingea a jucătorilor și eliminarea acestora din joc;
– avantaj: dobândirea noțiunilor generale de geografie și dezoltarea capacității de relaționare.
Ø Lapte gros:
– număr jucători: minim 6;
– materiale necesare: –
– regulile jocului: jucătorii se împart în 2 echipe egale, iar un jucător va fi pe post de ”pernă” (va sta cu spatele la perete și va susține jucătorii care se vor așeza în poziție aplecată); prima echipă se va așeza aplecat, primul membru se va așeza cu capul în mâinile jucătorului care are rolul de ”pernă”; fiecare membru al echipei se așează unul în spatele celuilalt, cu capul între picioarele lui; apoi membrii din a doua echipă vor sării în spatele membrilor din prima echipă; fiecare jucător care sare trebuie să strige ”lapte gros”; primul care va sări ar trebui să fie cel mai atletic astfel încât să sară cât mai aprope de ”pernă”; după ce au sărit toți membrii echipei, unul din aceștia va arăta spre ”pernă” un număr, iar membrii echipei care stau aplecați trebuie să ghicească numărul; cu cât ghiceau numărul mai repede cu atât stăteau mai puțin cu cealaltă echipă în spate; după ce ghiceau se făcea schimb între echipe;
– scopul jocului: ghicirea cât mai rapidă a numărului corect arătat de echipa adversă;
– avantaj: dezvoltă spiritul de echipă.
Ø Împărate, împărate:
– număr de jucători: minim 4;
– materiale necesare: –
– regulile jocului: unul din jucători va sta cu fața la un perete sau la un zid și cu spatele la restul jucătorilor și va lua rolul împăratului; ceilalți jucători se află la distanță egală de împărat și îl întreabă pe acesta ”împărate, împărate, cât e ceasul în cetate?”; împăratul răspunde ”2 pași de gândac”, moment în care ceilalți jucători fac 2 pași spre acesta; ceilalți jucători înaintează cu atâția pași cu cât le spune împăratul; întrebarea se repetă până când un jucător ajunge primul la împărat, caz în care îi va lua și locul;
– scopul jocului: obținerea locului de împărat;
Ø De-a va-ți ascunselea:
– număr de jucători: minim 7;
– materiale necesare: –
– regulile jocului: pe rând, unul din jucători va sta cu ochii închiși, acoperiți cu mâinile sau cu o eșarfă, și va număra până la 50 sau 100 în funcție de numărul de jucători; cât timp acesta numără, ceilalți jucători trebuie să se ascundă atât de bine încât să nu fie găsiți; după ce a terminat de numărat cu voce tare, jucătorul rostește replicile ”cine nu e gataîl iau cu lopata” și începe să își caute coechipierii; de îndată ce a găsit pe cineva, trebuie să se întoarcă la locul unde a numărat și să îi rostească numele celui pe care l-a văzut; dacă cel pe care l-a văzut aleargă mai repede și ajunge înaintea sa la locul în care s-a numărat, scapă de eliminare; jocul contină până când sunt descoperiți toți jucătorii, iar cel care a fost prins ultimul va număra tura viitoare de joc;
– scopul jocului: este de a găsi cât mai repede membrii echipei ascunși în diverse locuri;
– avantaj: îmbunătățește spiritul de observație si de precizie.
Ø Șotronul:
– număr de jucători: minim 2;
– materiale necesare: cretă albă sau colorată și câteva pietre mici;
– regulile jocului: cel mai talentat la desen va desena pe asfalt șotronul; fiecare jucător își alege câte o piatră mică și cu aceasta va trebui saă arunce pe rând în interiorul fiecărei căsuțe; jucătorul va sări într-un picior pentru a recupera piatra și se va întoarce la locul său fără să atingă vreo linie din șotronul desenat; se continuă aruncarea până se ajunge la ultima căsuță desenată; dacă jucătorul a atins vreo linie a pătratului, acesta pierde jocul și vine alt copil în locul lui;
– scopul jocului: câștigă jocul cel care a reușit să arunce piatra în toate căsuțele de la start până la final;
– avantaj: menține contiția fizică și îmbunătățește echilibrului.
Ø Rațele și vânătorii:
– număr de jucători: minim 5;
– materiale necesare: minge;
– regulile jocului: toți jucătorii se împart în două grupe: 2 vânători și restul rațe; în fiecare capăt al spațiului în care se desfășoară jocul va sta câte un vânător, iar în mijloc vor sta rațele; vânătorii trebuie să vâneze rațele, fără să intre în spațiul din centru; vânătorii vor arunca mingea în încercarea de a atinge o rață; când un jucător care este rață este atins cu mingea, iese din joc; ultima rață rămasă în joc trebuie atinsă cu mingea de vânători din maximum atâtea încercări câți ani are; dacă vânătorii nu reușesc, jocul se reia cu aceiași vânători;
– scopul jocului: scopul vânătorilor este acela de a nimeri cât mai multe rațe și a le elimina din joc; scopul rațelor este acela de a rămâne cât mai mult timp în joc, fără să fie lovite de minge;
– avantaj: stimulează spiritul de echipă și dezvoltă abilități de observație.
Ø 1,2,3 la perete stai:
– număr de jucători: minim 4;
– materile necesare: –
– regulile jocului: se alege jucătorul care va sta primul cu fața la perete; ceilalți jucători vor sta la mai mult de 3 metri în spatele celui care stă la perete; jocul începe atunci când jucătorul de la perete va spune ”1,2,3 la perete stai”; în tot acest timp, ceilalți jucători vor încerca să se apropie cât mai mult de perete; când jucătorul de la perete va spune ”stop”, se va întoarce cu fața la restul jucătorilor și cine va fi prins încă în mișcare, va fi trimis înapoi la linia de start;
– scopul jocului: acela de a înainta spre jucătorul de la perete, fără a fi prins;
– avantaj: dezvoltă spiritul de echipă.
Ø Omul negru:
– număr de jucători: minim 4;
– materiale necesare: –
– regulile jocului: se alege cine va fi primul Omul negru; cel ales își va alege la rândul lui un ajutor; Omul negru împreună cu ajutorul lui se îndepărtează de restul jucătorilor și își aleg un număr de la 1 la 10; Omul negru rămâne pe loc iar ajutorul lui se întoarce la restul jucătorilor; toți ceilalți jucători, fără Omul negru, formează un cerc, se țin de mână și cântă ”Ora 1 a venit, Omul negru n-a venit. Ora 2 a venit, Omul negru n-a venit”. Jucătorii continuă să cânte până când ajung la ora stabilită de Omul negru. Când se ajunge la ora respectivă, ajutorul va cânta ”Ora x a venit, Omul negru a venit”; în acel moment toți jucătorii, inclusiv ajutorul, vor fugi pentru a nu fi prinși de Omul negru. Cel care este prins, devine Omul negru și jocul se reia;
– scopul jocului: este acela de a nu fi prins de Omul negru;
– avantaj: dezvoltă spiritul de echipă și stimulează atenția.
Jocuri de interior din copilărie
Ø Baba oarbă:
– număr de jucători: minim 4;
– materiale necesare: eșarfă;
– regulile jocului: se stabilește un perimetru din care jucătorii nu au voie să iasă; dacă unul din jucători va ieși din acel spațiu, va fi eliminat din joc; copiii se pun în cerc iar unul dintre ei este ales Baba oarbă; va fi legat la ochi cu o eșarfă și va trebui să îi prindă pe ceilalți; atunci când Baba oarbă a ghicit cine este copilul pe care l-a prins, acela va deveni noua Baba oarbă și va fi legat la ochi;
– scopul jocului: să nu fii prins de Baba oarbă;
Ø Spânzurătoarea:
– număr de jucători: 2;
– materiale necesare: pix și foaie de hârtie;
– regulile jocului: unul din jucători se va gândi la un cuvânt și va scrie pe foaie prima și ultima literă a cuvântului; celălalt jucător va trebui să spună pe rând litere din alfabetul limbii române; dacă litera spusă de el este corectă, atunci se va trece în spațiile goale care completează cuvântul; dacă litera este găsită, jucătorul desenează o diagramă și completează formând un ”omuleț spânzurat”;
– scopul jocului: ghicirea cuvântului la care s-a gândit coechipierul, cât mai repede, din cât mai puține încercări;
– avantaj: contribuie la dezvoltarea vocabularului;
Ø Fazan:
– număr de jucători: minim 2;
– materiale necesare: pix și foaie de hârtie;
– regulile jocului: primul jucător ales va spune alfabetul în gând, iar când cealaltă persoană îi spune ”stop”, el va trebui să spună cu voce tare care este litera din alfabet la care a fost oprit; pe rând, fiecare participant va trebui să spună câte un cuvânt care începe cu ultimele două litere din cuvântul spus anterior; jocul se termină când nu se poate spune sau nu există niciun cuvânt ce poate fi spus mai departe; de-a lungul jocului, persoanele care pierd câte o rundă de joc, primesc, pe rând, câte o literă din cuvântul Fazan; jocul se încheie când unul din participanții la joc a format cuvântul Fazan;
– scopul jocului: este acela de a găsi cât mai multe cuvinte de continuare a jocului, pentru a nu primi litere din cuvântul Fazan;
– avantaj: contribuie la dezvoltarea vocabularului și stimulează gândirea rapidă si logică.
Ø Țomapan:
– număr de jucători: minim 2;
– materiale necesare: foaie de hârtie și pix;
– regulile jocului: fiecare jucător își ia o foaie de hârtie pe care va trece în partea de sus fiecare categorie în parte: țări, orașe, munți, ape, plante, animale, nume; unul din participanți va spune alfabetul în gând, iar când este oprit, el va spune cu voce tare litera la care s-a oprit; toți participanții la joc vor trebui să completeze fiecare coloană cu o denumire care să înceapă cu litera stabilită; fiecare categorie are un punctaj stabilit la începutul jocului; jocul se oprește atunci când un participant a completat toate rubricile și a spus stop; se numără punctele și se notează separat;
– scopul jocului: găsirea unui număr cât mai mare de cuvinte corecte și acumularea a cât mai multe puncte;
– avantaj: stimulează intelectul și contribuie la fixarea noțiunilor de cultură generală.
Ø X și 0:
– număr de jucători: 2;
– materiale necesare: foaie de hârtie și pix;
– regulile jocului: pe o foaie de hârtie se desenează schema jocului, o suprafață care se împarte în 9 pătrate egale; fiecare jucător își alege cu ce vrea să înceapă, cu X sau cu 0; primul jucător completează o căsuță, iar al doilea completează și el într-un mod strategic în tabel;
– scopul jocului: câștigă cel care a obținut o linie dreaptă continuă prin așezarea consecutivă a simbolului pe una dintre cele 3 linii pe care le poate forma: verticală, orizontală sau diagonală; – avantaj: stimulează atenția si capacitatea de anticipare a mișcărilor adversarului.