Într-o lume a tehnologiei, în care toți oamenii petrec din ce în ce mai mult timp online, câteodată ar trebui să evadăm în realitate și să ne jucăm cu copiii noștri în aer liber.
Vă propunem o listă de jocuri pe care le puteți încerca cu cei mici:
Cuțu, cuțu, unde este osul tău?
În acest joc, copilul care este câinele se întoarce cu spatele, iar între timp cineva îi fură „osul”. Osul poate fi orice obiect, dar pentru copiii mici ar putea fi mai ușor de înțeles dacă este folosit un os de jucărie. Când Cuțu se întoarce, toți copiii încearcă să pară vinovați în timp ce Cuțu trebuie să ghicească cine a furat osul. Cu cei mici, lăsați-i să ghicească până când aleg persoana potrivită, apoi este rândul următorului copil să fie câinele. Dacă vă jucați cu copii mai mari, puteți adăuga o limită presupunerilor.
Simon spune …
Simon le spune celorlalți jucători ce trebuie să facă folosind expresia „Simon spune”. Dacă nu folosește acea frază și un jucător face ceea ce spune, jucătorul iese afară. Ultimul jucător în picioare este următorul Simon. Acest joc poate fi jucat până la vârsta adultă prin creșterea vitezei și dificultății comenzilor, dar este un joc minunat să începeți cu copiii preșcolari și din clasele mici pentru a-i învăța cum să urmeze instrucțiunile.
V-ați ascunselea
O persoană închide ochii și numără până la o cifră stabilită în prealabil (ex. 10/20/30), iar ceilalți trebuie să se ascundă. Există mai multe variante de a juca acest joc, uneori există o bază, de obicei locul în care a stat persoana care a numărat și în care dacă ajungi ești în siguranță. O altă variantă este ca ceilalți să stea ascunși până când sunt găsiți. De obicei, prima persoană care este găsită va lua locului celui care numără pentru următoare tură, dar se poate adapta în funcție de jucători.
Batista parfumată
Copiii se asează stau în picioare sau jos pe iarbă într-un cerc. Unul dintre ei trebuie să se deplaseze în afara cercului cu un șervețel sau o batistă în mână. Ei cântă împreună versurile cântecelului:
„Mi-am pierdut o batistuţă
Mă bate mămica
Cine-o are să mi-o deie
Că-i sărut guriţa.
Refren: Batista-i parfumată
Se află la o fată
La fata cea frumoasă,
Pe care o iubesc .
Foc, foc, ce vedeţi,
La nimeni să nu spuneţi.
Foc, foc, ce vedeţi,
La nimeni să nu spuneţi”
Spre finalul cântecelului, copiii din cerc trebuie să închidă ochii, iar cel din afară lasă batistuţa în spatele unui copil. Apoi, toţi copiii deschid ochii și se uită în spate. Cel în spatele căruia se află batista trebuie să bată palma/ să îl sărute pe obraz /să îl îmbrățișeze pe cel din afara cerului, după care îl înlocuiește și se continuă jocul.
O altă variantă ar fi : După ce termină de cântat, copilul care găseşte batista în spatele său, trebuie să ia batista şi să alerge după cel care a lăsat-o. Dacă îl prinde îi ia locul dacă nu, se întoarce în cerc şi tot acela va merge în afara cercului cu batistuţa.
Baba-oarba
Unul dintre copii este legat la ochi, acesta va încerca să atingă un alt jucător care să îi ia locul. Aveți grijă să nu existe obstacole de care copilul să se împiedice sau să se lovească.
Sticluța cu otravă
Un jucător va fi „sticluţa” şi trebuie să stea cu mâinle întinse. Ceilalţi jucători se prind fiecare de câte un deget de-al său. Sticluţa va striga: ” Sticluţa, sticluţa, cu….” (diferite lichide, obiecte sau lucruri), până când strigă ” Sticluţa, sticluţa, cu….otravă!”. În acel moment, copiii trebuie să alerge să nu fie prinşi sau atinşi. Când cineva este prins, iese din joc sau schimbă rolul şi devine el „sticluţa”.
Țară, țară, vrem ostași!
Se împart copiii în 2 echipe. Jucătorii se țin de mâini, formând 2 rânduri față în față. Copiii dintr-o echipă strigă “Țara, țara, vrem ostaș!”, iar cealaltă echipă răspunde „Pe cine ?”
Prima echipa va răspunde zicând „Pe …” și aleg un jucator din echipa a doua. Jucătorul ales trebuie să alerge și să încerce să spargă lanțul de mâini format de prima echipă. Dacă reușește să rupă lanțul, s-a salvat și revine la echipa lui, luând cu el și un membru al echipei adverse. Dacă nu reușește să spargă lanțul, va trece în echipa care l-a chemat. Echipa în care rămâne numai un jucator pierde jocul.
Șotron
Șotronul este un joc de copii larg răspândit în lume ce se joacă cel mai adesea într-o serie de figuri geometrice (patrulatere, semicercuri) numerotate, desenate pe asfalt cu cretă.
Există nenumărate feluri de a practica acest joc. Cele mai multe versiuni presupun parcurgea unui traseu dus-întors sărind într-un picior după ce se aruncă inițial o piesă (piatră, tijă, băț) într-una dintre figurile geometrice. Jucătorul trebuie să arunce piesa în căsuța adecvată și să parcurgă traseul fără să calce liniile sau în afara șotronului, în caz contrar, un alt jucător îi ia locul.
Leapșa
În funcție de zona geografică, acest joc a căpătat mai multe forme și denumiri. Jucătorii se adună în cerc. Se alege prinzătorul. Toți ceilalți copii încep să alerge. Jucătorul desemnat prinzător, trebuie să îi alerge pe ceilalți, iar cel care este prins, printr-o simplă atingere, devine prinzător. Copilul care prinde, de îndată ce a atins pe oricare alt jucător, îi pasează acestuia funcția de prinzător, iar el devine alergător.
Limbo
Pentru acest joc este nevoie de un băț sau o sfoară și opțional melodia pentru Limbo pe care o găsiți pe Youtube în mai multe variante. Copiii se așează unul în spatele celuilalt și trebuie să treacă pe sub băț/ sfoară, la fiecare rundă bățul/ sfoara se lasă tot mai jos. Există mai multe variante ale acestui joc și poate fi adaptat în funcție de imaginație.
Împărate, împărate, câți pași îmi dai?
Dintre copii se alege un jucător care va fi împăratul. Acesta va sta la o distanţa de câţiva metri de ceilalţi copii. Restul copiilor vor sta într-un şir drept cu faţa spre împărat. Pe rând, fiecare copil îl va întreba pe împărat: “Împărate, câţi paşi îmi dai?”. Împăratul va zice un număr de pași, apoi copilul din față întreabă ”De care?”, iar împăratul va răspunde. Pașii pot fi: mici, mari, mersul piticului, înapoi, într-un picior, etc. în funcție de imaginația fiecăruia. Primul copil care ajunge la împărat îi va lua locul.
Omul negru
Copiii se țin de mâini formând un cerc. Unul dintre copii va fi „Omul negru”, își alege un ajutor și împreună cu acesta se vor îndepărta de grup alegând un număr de la 1 la 10. Ajutorul se întoarce în cerc și împreună încep să cânte: ”Este ora 1…Omul Negru n-a venit! Este ora 2…Omul Negru n-a venit! ” și tot așa până se ajunge la numărul ales de Omul Negru, moment în care ajutorul strigă ” Este ora X…omul negru a sosit!”. Toți jucătorii aleargă pentru a nu fi prinși de Omul Negru, cel care va fi prins îi va lua locul și jocul se va relua.
Rândunică, mută-ți cuibul!
Copiii se grupează câte 2, față în față, ținându-se de mâini, formându-se mai multe altfel de grupuri. În mijloc se află un al 3 lea copil pe post de ”rândunică” (cei 3 formează cuibul cu rândunica în el). Un copil va rămâne în afara acestor grupuri formate. Când strigați ” Rândunică, mută-ți cuibul!” toate rândunelele își schimbă cuibul, iar copilul rămas pe afară încearcă să găsească și el un cuib, un alt copil râmânând astfel pe din afară. Pașii se repetă de mai multe ori.
Ursul doarme
Copiii sunt așezați în cerc, ținându-se de mâna. Un copil se afla în mijlocul cercului (ursul) și sta ghemuit (doarme) cu ochii închiși, în timp ce colegii săi îi cântă:
“Ursul doarme și visează
Că papucii lui dansează
Lapte dulce sau cafea
S-aleagă pe cine-o vrea!”
Atunci ursul cu ochii se ridică și alege un copil care va primi rolul de urs. Jocul se repeta.
Hula hoop
Cu câteva cercuri hula hoop puteți inventa o mulțime de jocuri în aer liber. Vă oferim câteva exemple, dar folosindu-vă imaginația îi puteți ține ocupați pe cei mici ore în șir folosindu-vă doar de câteva cercuri:
·Se formează 2 echipe care se țin de mâini, fiecare echipă primește un cerc pe care trebuie să îl paseze colegului de alături fără a-i da drumul la mână, folosindu-se doar de mișcările corpului, câștigă echipa care termină mai repede.
· Faceți anumite mișcări cu cercul hula, iar copii trebuie să rețină mișcările și să le reproducă.
· Așezați cercul pe iarbă la o anumită distanță și provocați copiii să arunce o minge/ un balon sau orice obiect în mijocul cercului. Puteți să legați cercul cu o frânghie de un copac și să îl balansați, astfel sarcina va fi mai dificilă
·Șotronul cu hula hoops. Puteți folosi cercuri în loc să desenați șotronul cu cretă.
Baloane de săpun
Cui nu-i plac baloanele de săpun? Puteți face împreună cu copiii dvs. diferite concursuri ”Cine face balonul cel mai mare?” / ”Cine sparge cele mai multe baloane?”/ ”Al cui balon zboară cel mai departe?”
Capturează steagul
Pentru acest joc este nevoie de un număr mai mare de copii.
Împărțiți jucătorii în două sau patru echipe. Adunați steaguri (eșarfe, bandane, tricouri vechi, șosete etc), veți avea nevoie de unul pentru fiecare echipă și ar trebui să aibă culori diferite.Împărțiți zona de joc în teritorii de dimensiuni egale, câte una pentru fiecare echipă. Puteți utiliza cretă, conuri, bandă sau repere, cum ar fi copaci sau trotuare, pentru a marca granițele și pentru a vă asigura că fiecare jucător înțelege așezarea terenului. Plasați un pavilion în fiecare teritoriu unde se va afla steagul echipei, după ce este plasat, steagul nu poate fi mutat de către echipa sa. Toți jucătorii pornesc dintr-o locație neutră de pe marginea zonei de joc. Când începe jocul, copiii încearcă să treacă în teritoriile echipelor opuse pentru a le lua steagurile. Atunci când un jucător se află pe teritoriul unei echipe opuse, acesta poate fi capturat de jucătorii echipei respective. Fie este trimis la închisoare, fie primește o sarcină de îndeplinit inainte de a se întoarce pe teritoriul propriei echipe. În cazul variantei cu închisoarea, jucătorul poate fi eliberat de un alt coechipier.
Jocul se termină atunci când o echipă a reușit să captureze steagul de la cealaltă echipă/echipe și să se întoarcă pe propriul teritoriu.
Casa nebună a lui Michelangelo
Unul dintre jucători este Michelangelo. Oricine este Michelangelo îi ia pe toți ceilalți jucători de mâini și se învârte cu ei de câteva ori înainte de a-i lăsa să plece. Fiecare copil se poate așeza în ce poziție dorește la aterizare, apoi rămâne nemișcat. După ce fiecare statuie este pusă, Michelangelo trece prin casa lui de nebuni încercând să-i facă pe ceilalți jucători să râdă fără să-i atingă. Primul care chicotește este următorul Michelangelo.
Curse de orice fel
Puteți să le propuneți copiilor dvs. tot felul de întreceri, de exemplu alergat, alergat cu un pahar de apă în mână, alergat în sac, ștafetă, curse cu obstacole, curse de mașinuțe/de bărcuțe.
Vânătorii de culori
Alegeți pentru fiecare copil câte o culoare de care ”să aibă grijă”, apoi rugați-i să repereze elemente care să aibă culoarea respectivă. În funcție de culorile pe care le alegeți, puteți face activitatea mai ușoară sau mai provocatoare. O altă variantă, fiecare copil să colecționeze elemente în culoarea respectivă ( de exemplu: frunze, flori, pietricele, conuri, etc.)
Bandana
Se împart copiii în 2 grupuri egale și se dă fiecăruia un număr diferit. Câte un jucător din fiecare echipă trebuie să aibă același număr. Echipele se aliniază pe laturi opuse și o bandană este plasată în mijloc. La întâmplare, „apelantul” sună la un număr. Jucătorii cărora li s-a atribuit acel număr aleargă către mijloc și încearcă să fie primii care apucă bandana. Jucătorul care apucă bandana primește un punct pentru echipa sa. Dacă sunt mulți copii care se joacă, se pot împărți în 4 grupuri egale și se aliniaza pe cele 4 laturi ale unui pătrat.
Lumina Roșie, Lumina Verde
O persoană este semaforul și stă la un capăt, iar ceilalți jucători sunt la celălalt capăt. Când semaforul este orientat spre grup, spune: „Semafor roșu!” și toată lumea trebuie să înghețe. Semaforul se întoarce apoi cu spatele și spune: „Semafor verde!” în timp ce grupul încearcă să se apropie cât mai mult de semafor. Semaforul se întoarce repede, spunând din nou „Semafor roșu!”, iar dacă cineva este văzut în mișcare, trebuie să se întoarcă la locul de plecare. Prima persoană care atinge semaforul câștigă și devine următorul semafor.
Rațele și vânătorii
Copiii se împart în vânători (2 dintre jucători) și rațe (restul jucătorilor). Se delimiteaza spațiul de joaca. În fiecare capat al spațiului de joacă se află câte un vânător, care nu are voie sa intre în spațiul de joc unde se află rațele. Vânătorii au rolul de a vâna rațele cu mingea, când o rața este atinsă de minge, aceasta iese din joc. Rațele nu au voie să iasă din spațiul de joc. Atunci când rămâne o singură rață, vânătorii trebuie să o scoată din joc având un număr maxim de încercări egal cu vârsta raței (de exemplu, dacă rața are 7 ani, vânătorii pot arunca cu mingea de maxim 7 ori ca să o scoată din joc). Dacă nu reușesc, jocul se reia cu aceiași vânători. Când toate rațele au fost scoase din joc se sfârșește jocul, iar primele 2 rațe scoase din joc devin vânători. Există și varianta în care rațele pot câștiga vieți în plus daca reușesc să prindă mingea înainte ca aceasta să atingă pământul.
Castelul
Se construiește un castel din 9 pietre puse una peste alta. Se împart copiii în 2 echipe. De la o distanță stabilită dinainte fiecare jucător va încerca să dărâme castelul cu mingea. Echipa al cărui jucător dărâmă castelul va fi cea ofensivă, cealaltă echipă va avea rolul de a apăra castelul cu ajutorul mingei. Jucătorii echipei ofensive vor încerca reconstruirea castelului având grijă să nu fie loviți cu mingea, în momentul în care sunt atinși aceștia părasesc jocul. Echipa defensivă câștigă jocul daca reușește să elimine toți adversarii, iar echipa ofensivă câștigă dacă reușește să reconstruiască castelul.
Măgărușul
Toți copiii, cu excepția Măgărușului, se vor așeza în cerc, iar Măgărușul în mijlocul cercului. Jucătorii treuie să paseze mingea de la unul la altul fără ca cel din mijloc să o prindă sau să o atingă. Dacă Măgărușul prinde/atinge mingea va face schimb de locuri cu copilul care a pasat ultimul.
Acestea sunt doar câteva sugestii, dar cu puțină imaginație puteți găsi fel și fel de activități noi sau de adaptări ale propunerilor noastre, pe care copiii dumneavoastră să le îndrăgească.
BIBLIOGRAFIE
1. https://www.familyfuntwincities.com/outdoor-games-for-kids/
2. https://www.wired.com/2009/08/simpleoutdoorplay/
4. https://ro.scribd.com/document/364219807/Mi-Am-Pierdut-o-Batistuta
5. https://jocuripentrucopiimarisimici.blogspot.com/2011/10/mi-am-pierdut-o-batistuta.html
6. https://ro.wikipedia.org/wiki/Baba-oarba
7. https://www.fungameskidsplay.com/handkerchiefgame.htm
8. https://ro.wikipedia.org/wiki/%C8%98otron
9. https://magiacopilariei.com/de-a-prinselea/
10. https://ro.scribd.com/document/41463527/jocuri-distractive
11. https://www.scrigroup.com/didactica-pedagogie/gradinita/PROIECT-DIDACTIC-Jocuri-distra43111.php